Miljø på skolen
Miljø er en vigtig ting på Natur- og Helhedsskolen skolen, og vi forsøger at skabe de optimale betingelser for børn og voksne. Vi opfylder nutidens krav i forhold til det rent bygningsmæssige. Lejemålet er ca. 505 kvm.
Skolens rammer
Vi råder over 505 kvm samt adgang til gymnastiksal. Udenoms arealerne byder på multibane, petanquebane, basketbane, beachvolley, fodboldbaner, havemiljø med hængekøjer og hyggekroge samt bålplads, Bålhytte, Bocart, mm.
Vi tager ofte på aktiviteter ud af huset, vi har bla. været på virksomhedsbesøg, og er i perioder i svømmehallen.
Klub
Skolen tilbyder fritids klub efter skole. Klubben har åbent mandag-onsdag kl. 14.45-16.00… Her er der plads til tre unge. Pt. er der to unge i klub.
Det ydre miljø
En vigtig ting for os er det ydre miljø. De nævnte aktivitetsmuligheder for de unge i pauserne bevirker, at vi kan motivere børnene i undervisningen, fordi de har et ydre miljø, som er attraktivt for dem. Vekselvirkningen er effektiv.
Spisesituationen
Spisesituationen er et miljø, som vi vægter højt. Tit med hyggelig levende lys og mad som altid er lavet med omhu og forkælelse. Når man sidder i et sådant miljø fordrer det, at man sidder og spiser pænt. Samtalen om det der er oppe, giver også rum for opdragelse eleverne imellem. Pt. spiser vi i to grupper.
Børnenes miljø
Da vi på vores specialskole Fyn i høj grad prioriterer faglighed/trivsel med individuelle behov og ressourcer, vægter vi naturligvis også mangfoldigheden. På vores skole sidder vi ikke bare på en stol ved et bord. Vi stiller hængekøjer og sækkestole til rådighed. Vi skaber rum og alternativer til dem, som vægter svagt lys og omvendt. Alle elever får tilbudt en “station”, hvor de har deres eget bord med reolsystem med lys mm.
Vi har et omkringliggende miljø, som vi benytter flittigt i vores pauser. Der er altid voksne med ude, som deltager aktiv i, hvad børnene skulle have lyst til at beskæftige sig med. Vi bruger gymnastiksal og multibanen flittigt.
Lejr
Skolen er hver år på lejr i slutningen af skoleåret.
2011 Grenå
Skolens første lejr var en tur til det jyske. Vi kørte mod Grenå hvor vi havde lejet os ind på en tidligere gård. På var hyggen sat i højsædet, vi var 10 elever afsted. Turen bød på besøg i Djuers sommerland, gocart og biograftur.
2012 Sverige
Turen til Sverige foregik i skolens biler og færge. vi boede i en kæmpe hytte i skoven ved Ryds. Hytten lå ned til en kæmpe sø hvor vi kunne bade sejle i kano, vandcykel og fiske. Når mørket faldt på sted den på blinkegemme i skoven. Madlavning over bål og hygge…
2013 Sverige
2014 Berlin
Turen til Berlin gik fra bus stationen i Kolding m. bus i 9 timer til Berlin bus station, derfra videre med bus til Hostel Amstel House, her blev vi indkvarteret på vores værelser i de grupper der var delt op hjemmefra. vi var der fra mandag til torsdag. På turen var vi på sightseeing rundt i Berlin og besøgte Berlin zoo. Mange km blev gået og vi havde en masse spændene oplevelser med hjem.
Voksnes miljø?
Vi prioriterer i høj grad, at normeringen på skolen er rigtig god. Det er vigtigt, at der er hænder nok i hverdagen, og at man ikke føler, man hele tiden halser efter. Det vigtigste arbejde er børnene, og dem skal der være overskud til. På skolen har man enkelte ansvarsområder, hvilket vil sige, at man ikke umiddelbart gør noget, man ikke er uddannet i eller rigtig god til. På denne måde er der fuldt overskud til børnene i vores udeskole på fyn.
Intern uddannelse af personale
Vi investerer i intern uddannelse start august 2013 slut sept. 2014. Alt personale efterfølgende uddannet som konsulenter. Navn: Teamets arbejde med medieret læring og undervisningsdifferentiering. Fokus på teamets kompetencer og læring i arbejdet med børn og unge. Teorien er baseret på medieret læring, fører til øget inklusion. Dette er et forløb det strækker sig over 5 undervisningsmoduler. Vi indgår i et samarbejde med Faaborg- Midtfyns Kommune. Denne uddannelse vil vi her uddybe løbende.
Pt. er vi 8 voksne ansat. (se afsnittet under personale)
Vi holder personalemøde /samarbejdsmøde en gang om ugen
Alle voksne er kontaktperson for 1-2 elever.
I perioder har vi personer i jobtræning.